Molekuláris Biológia
Szigorlati tételek genetikából
III. éves biológus szak, biológia-kémia szak
A 2007. évi Molekuláris Biológia szigorlathoz 2 tételsor (I. és II.) készült Genetikából. A két tételsor egyenértékű. A vizsgázó hallgató szabadon eldöntheti, hogy az I. vagy a II. tételsorból kíván tételt húzni. Az I. tételsor az előző évek hagyományát követi minimális szűkítéssel. A II. tételsor jelentős részben a Genetikai Tanszék honlapjáról letölthető oktatási segédanyagok útmutatásai szerint állíttatott össze. A segédanyagok az alábbi mappákból és linkeken jeleníthetők meg. A segédanyagokra vonatkozó konkrét jelöléseket néhány sorral alább az „Útmutató”-ban találhatják meg a vizsgára készülők. Az egyes tételekre vonatkozó információkat a tételek után csatoltuk.
1. ) Genetikai alapfogalmak (segédanyag képekkel a hallgatók és a tanszékvezető közös
megegyezésével készült 2006-ban)
2.) Genetikai összefüggések (segédanyag képekkel a hallgatók és a tanszékvezető közös
megegyezésével készült 2007-ben)
3.) Molekuláris Genetika könyv (Orosz L: Klasszikus és Molekuláris Genetika)
4.) Genetika 2007 (410 fólia és Tartalomjegyzék)
5.) Tetrád analízis 2008 (tetrád analízis fóliák)
7.) Color atlas of genetics (angol nyelvű tankönyv betekintésre, 30 MB!!!)
8.) Figyelem: a felkészüléshez a felsoroltakon kívül bármely modern
tankönyv
használható és a megfelelő tudás megszerzésére ad lehetőséget.
Útmutató
Molekuláris Biológiai szigorlat II. tételsorához
Egy javaslat a felkészüléshez:
Először célszerű átvenni a „Genetikai alapfogalmakat” (a.) és a „Genetikai összefüggéseket” (b.). Ezt követően a „Genetika 2007” fóliákat (d.), ill. szükség esetén a „Molekuláris Genetika könyv” (c.) megadott oldalait. Ezek után érdemes tételről tételre haladva átgondolni a tanagyagot.
Molekuláris Biológia
Szigorlati tételek genetikából
III. éves biológus szak, biológia-kémia szak
I.sz. tételsor
2007.
1. Genom, genotípus, fenotípus, dominancia, recesszivitás, kodominancia, pleiotropia, penetrancia, expresszivitás
Molekuláris Biológia
Szigorlati tételek genetikából
III. éves biológus szak, biológia-kémia szak
II.sz. tételsor
2007.
1.Definiálja: cisztron, gén, ORF, genom, genotípus, haplotípus, fenotípus, pleiotrop fenotípus, penetrancia, expresszivitás, ortológ gén, paralog gén, gén lokusz,
2. Mendel I és II (F2 hasadás) törvényei: ismertesse az autoszómális domináns/recessziv , ko-domináns öröklődést, az X kromoszomális criss-cross öröklődést, az Y kromoszómához kapcsolt öröklődést. Definiálja a következő fogalmakat: homozigóta, heterozigóta, hibrid, hibrid vigor, heterózis, hemizigóta, gaméta tisztaság. A sejtciklusban helyezze el : DNS szemikonzervativ replikációt, S fázist, meiozist. Fejtse ki: miért mondhatjuk komplementációnak is, ha a heterozigóta egyed fenotipusa domináns.
d. 39-44,157-163,
3.Mendel III törvénye (független hasadás), Kapcsolt öröklés, X kromoszómához kapcsolt öröklés. Írja le a független hasadást ha: a gének között nincs kölcsönhatás, ha a kölcsönhatás recesszív episztázis, domináns episztázis, komplementáció (komplementer öröklésmenet).
Definiálja a következő fogalmakat: kapcsoltság, kapcsolási csoport , szinténia
Magyarázza meg a T típusú tetrád és kapcsoltság/független hasadás közötti összefüggést.
c. KMG 160. o, bármely tankönyv
d. 21-26, 34-37,164,177,178
4. Kromoszómák. Ismertesse: a labda fág kromoszómája lényegi elemeit és szerveződését (mit jelent ragadós vég, att hely, regulációs gének, korai gének, kései gének), Hogyan állapitható meg Hfr törzsekkel (konjugációval, perctérképezéssel), hogy az E. coli kromoszómája köralakú. Hogyan irja le egy eukariota kromoszóma jellegzetességeit (centromeron helyzete, kromoszóma karok, G sávok). Mit ért az alábbi fogalmakon: D.melanogaster nyálmirigy óriás kromoszóma sávjai, géntérkép és kromoszóma citológiai térkép ko-linearitása, mesterséges kromoszóma. Milyen összefüggést lát kromoszóma és kontig között.
d. 236,237,258,120,126,118-119,116-117,29-30
5.Mutáció I. Definiálja a következő fogalmakat: mutáció, allél,SNP,RFLP, MS (mikroszatellita), STS, PCR primer pár. Mit ért (genotipus) DNS diagnosztika alatt, ortológ gén, paralog gén alatt. Ismertesse a MAS (Marker Assisted Selection) eljárás célját és lényegét.
c. Bármely tankönyv
d. 129-131, 78,79,80, 70-76b
6. Mutáció II. (DNS szint). Definiálja a következő fogalmakat: pontmutáció, tranziciók, traszverziók, frameshift mutációk, deléció, inszerció, deléció-inszerció, inverzió.Ismertesse a mutáció hatását: cisz elemre ( operátorra, promoterre), transz elemre –ORF-re ( ts mutáció, stop kód mutáció és szuppressziója, frameshift mutációk). Mit ért: letális , auxotroph, szuppresszor, feltételes, nonsense, missense, back mutáció, reverzió alatt.
Mi a külömbség a vadtipus és a pszeudo vadtipus között. Hogyan tudja megkülönböztetni őket egymástól keresztezéssel.
c. Bármely tankönyv
d. 234-235, 231,
7. Mutáció III. Mit jelent :spontán és indukált mutáció. Milyen hatása lehet a DNS-re az UV és Röntgen sugárzásnak, a kémiai mutagéneknek . Mondjon példát kémiai mutagén anyagokra. Ismertesse a mutációk kimutatásnak lehetöséget : baktériumok auxotroph mutációit, ts mutációkét, a Muller 5 balanszer kromoszoma alkalmazását, DNS diagnosztikai lehetőségeket. Ismertesse az Ames teszt lényegét (mutagén anyagok kimutatása), mely mutációk revertálhatnak, melyek nem. Definiálja a mutációs forró hely fogalmat. Milyen összefüggést lát: a mutagén teszt egyben karcinogen teszt is. Hogyan hat a ts mutáció a feherje szerkezetére.
8.Mutáció IV. (kromoszóma szint) :Definiálja a következő fogalmakat: deléció, inverzió,transzlokáció, centrális fúzió, aneuploidia, auto és allo poliploidia. Mit ért a búza triszóm, monoszóm, tetraszóm, nulliszóm vonalai alatt. Ismertesse a balanszer kromoszóma lényegét. Mi jelent: „ellensúlyozott letalitás” ( ellensúlyozott letális heterozigóta).
a. 38,
b.
c. KMG 61,133, bármely tankönyv
d. 28, 393-394,121-124
9.Rekombináció-Géntérképezés I. Magyarázza a következő fogalmakat: kapcsoltság, rekombináció törés-ujra egyesülés elve, genetikai térképezés, Haldane függvény, cisz és transz heterozigóta, teszt cross. Ismertesse a tesztelő keresztezés várható eredményét cisz és transz heterozigóta esetében. Ismertesse a kiazma, a Holliday szerkezet és a rekombináció kapcsolatát.
d. 66-69
10.Rekombináció- Géntérképezés II. Ismertesse a két faktoros/két pontos és a 3-pontos genetikai térképezés elvét, a genetikai térképezési (Haldane) függvényt. Magyarázza a rekombinációs gyakoriság (r) és az átlagos crossing over gyakoriság (d) fogalmakat.
a. 5,32,33
b. 22,28,41,42,43,46,47,49,50,89
c. KMG 114-124, GP 9.4., bármely tankönyv
d. 66-69, 102,
11.Rekombináció – Géntérképezés III. Ismertesse a rekombinációs gyakoriság meghatározását tesztelő keresztezés segitségével, LOD számitással. Emlitsen gént, amely a rekombinácó folyamatának résztvevője. Magyarázza meg a CEPH család fogalmát.
12. Rekombináció – Géntérképezés IV. Magyarázza a parciálisan diploid egyed fogalmát. Ismertesse a : transzformáció, transzdukció, konjugáció, gén-klónozás,gén-tagging fogalmakat. Ismertesse a kapcsolás meghatározását parciálisan diploid baktérium sejtben.
a.
b. 64,65,66,67,68,69,
c. KMG 129, bármely tankönyv
d. XVIII., 260, 268,
13. Rekombináció- Géntérképezés V. Ismertesse a bakteriofágok keresztezési és géntérképezési módját. Magyarázza a perctérképezés lényegét. Magyarázza az in vitro DNS rekombináció, a DNS klón, a kontig fogalmakat. Ismertesse a transzpozon, gén-tagging, pozicionális klónozás fogalmak lényegét.
a.
b. 30,31,56,57,58,70,71,72,73,74
c. KMG 56, 2.6., bármely tankönyv
d. 77, 125, 208-214, 257, 259,260,
14. Tetrád elemzés I. Definiálja a tetrádot. Ismertesse a Neurospora crassa/ Sordaria aszkusz spóra sorrendjének jelentését. Ismertesse a PD, NPD, T tetrádok jelentését. Ismertesse a crossing over következményét a tetrád spóra sorrendjében. Ismertesse a génkonverzió következményét a tetrád spóra sorrendjében.
a.
b. 29,40,53,54,
c. KGM 153-158, bármely tankönyv
d. IV. 164,166-169, 170-173,177-178
15. Tetrád elemzés II. Ismertesse a génkonverzió jelenségét és felismerését a tetrád spóra sorrendjében. Magyarázza a következő fogalmakat : heteroduplex DNS, egyenlőtlen spórapár, aberráns 4:4,5:3, 6:2 tetrádok. Magyarázza meg a következő kapcsolatokat :génkonverzió és DNS repair , Holliday szerkezet vándorlása és heteroduplex keletkezése , Holliday szerkezet és génkonverzió , génkonverzió Holliday szerkezet transz hasitása, rekombináció.
a.
b. 40,53,54,
c. KMG 176,177,178,184, bármely tankönyv
d. 170-173
a. 1,2,55,56,57,58,59,60,61,62,64,65,67,69
b. 1,7,13,21,24,23,25,32
c. Bármely tankönyv
d. 11-17, 19-20,224-225
17. A genetika ko-linearitási tételei. Magyarázza meg a következő ko-linearitásokat: géntérkép-géntermék, géntérkép-kromoszóma citológiai térkép,géntérkép-kontig, géntérkép-DNS szekvencia. Ismertesse a pozicionális klónozás lényegét.
a.
b. 14,15,16,
c. KMG 1.3., bármely tankönyv
d. 116,117,119, 125
18. Géntérkép és fizikai térkép. Magyarázza meg a gén géntermék kolinearitása, a cirkulárisan permutált géntérkép fogalmakat. Ismertesse a következő fogalmakat : klónozó vektor, plazmid vektor,cosmid klón, BAC klón, transzformálás plazmiddal, transzgénikus sejt, kontig, génkönyvtár (plazmid~, fág~,kozmid~,BAC~,YAC~), klónozó hely,szelekciós marker gén, riporter gén, önálló replikációs origó, rekombináns plazmid.
a. 51,63,64,70,72,73,74,75,78,
b. 16,70,71,72,
c. KGM 77.
d. 29, 30,116, 261, 262
19. A deléciós térképezés logikája. Definiálja a következő fogalmakat: deléció, deléció- inszerció. Ismertesse a crosszing over szemszögéből a . deléciók viszonyát,deléciók és pontmutációk viszonyát, ismeretlen deléció behatárolását ismert helyzetű mutációkkal (értsd géntérképük ismert), ismeretlen helyzetű pontmutácók behatárolása ismert helyzetű deléciókkal.
a. 38,
b.
c. KGM 121,122,123124, bármely tankönyv
d. 106-108,
20. Genetikai fogalmak a „DNS korszakban”. Ismertesse az alábbi fogalmak lényegét : klónozó vektor, mikroszatellita allél, (genetikai lokuszra) specifikus primer pár,pozicionális klónozás, összehasonlitó gétérképezés, kandidáns gén, ortológ gén, CEPH család, transzgénikus élőlény, irányitott mutagenezis, gén tagging, hagyományos (forward) és forditott (reverz) genetika.
a.
b. 5,10,13,25,31,48,70,72,
c. Bármely tankönyv
d. 261, 262, 70-76b, 121-124, 125, 127-128,
a. 40, 61, 62,
b. 8, 9, 21, 23, 61, 63,
c. KMG 55, 56, 57, bármely tankönyv
d. 222,223, 224-225, 234-235
22. Génműködés szabályozása I . Ismertesse az operon elméletet a lac operon és a lambda fág lizogén szabályozása példáján. Mit ért a transzkripciós faktorok toborzásán. Mit ért genetikai kapcsolón (switch).
a. 1 ,
b. 76, 77, 83,
c. KMG 274, bármely tankönyv
d. XI., 236, 283, 294
23. Génműködés szabályozása II .Magyarázza meg a következő fogalmakat : genetikai útvonal, upstream/downstream orientálás (genetikai elemeké), funkció nyeréses/ funkció vesztéses mutáns allélek („gain of function/loss of function” allélek). Hogyan határozza meg két gén upstream/ downstream helyzetét (sorrendjét) az útvonal mentén : recessziv episztázis segitségével, funkció nyeréses/ funkció vesztéses mutáns allélek kombinálásával.
a.
b.
c. Bármely tankönyv
d. XXI, 304, 307, 320-323,
24. Magyarázza meg a következő fogalmak lényegét és összefüggéseiket I . Extrakromoszómális öröklődés / anyai öröklés. Extrakromoszómális öröklődés / plazmidok / géntechnológia. Genetikai mozaik / Gynander mozaik (him / nőstény mozaik). Genetikai mozaik / a mutáció fókusza / a mozaikos egyed fenotipusa.
a. 83, 84
b. 35, 36, 37
c. KGM 194- 198, bármely tankönyv
d. 45, 261, 351-356,
25. Magyarázza meg a következő fogalmak lényegét és összefüggéseiket II .
Nemi ( szex ) kromoszómák / X, Y, Z, W kromoszóma / dózis kompenzáció
Nemi kromoszóma / TDF (SRY) gén
Szexus ( hím/női nem ) / tra gén
Nemi kromoszóma / criss-cross öröklés / hemizigóta
Episztázis / kettős mutáns / gén kölcsönhatás
Szuppresszió / kettős mutáns / pszeudo vadtipus / gén kölcsönhatás
a.
b. 33, 34,
c. Bármely tankönyv
d. 34-37,39-44, 45, 47, 232
Budapest, 2007. április
Dr. Orosz László
tanszékvezető egyetemi tanár