3. Ökológiai szempontból fontos tulajdonságok, mint mennyiségi vagy minőségi jellegek

 

Áttekintés és példák. Heritabilitás vizsgálatok a természetben

Házi feladat: a heritab előadás anyag megértése, evolúciógenetikán tanultak átismétlése

 

Órai munka:

Cikkfeldolgozás

Miért alacsony a rátermettség fő komponenseinek az örökölhetősége?

Components of Variance Underlying Fitness in a Natural Population of the Great Tit Parus major

R. H. McCleery,1,* R. A. Pettifor,2 P. Armbruster,2,3 K. Meyer,4 B. C. Sheldon,1 and C. M. Perrins1

1. Department of Zoology, Edward Grey Institute, University of Oxford

Am. Nat. 2004. Vol. 164, pp. E62-E72

 

Kérdések:

0. Csoportokban beszéljétek meg, hogy mit nem értettetek meg az előadás anyagban. Kérdések segítségével tisztázzátok!

1. Miért alacsonyabb a rekrutált utódok számának heritabilitása, mint pl. a szárnyhosszé?

2. A cikk ábráin 1-1 pont milyen megfigyelési egységhez tartozik?

2. Milyen mechanizmusok tarthatják fenn a populációban pl. a fészkenkénti tojásszám magas  additív genetikai varianciáját?

 

 

A környezeti variancia komponensekre bontása

 Esettanulmány: Parus major fiókaszámmanipulációs kísérlet. (Sabine Gebhart és Arie van Noordwijk)

előadásanyag

Házi feladat: tanulmányozd át az esettanulmányról szóló előadást!

Órai munka:

0. Csoportban beszéljétek meg a cikkel kapcsolatos problémáitokat! Kérdésekkel tisztázzátok!

Válaszoljatok a következő kérdésekre:

1. Milyen komponensekre volt bontható a 15 napos fiókák testtömegében mutatkozó környezeti variancia?

2. Fogalmazd meg, h mik a táblázatban megadott általános lineáris modell eredményei!

 

 

Egy ökológiailag fontos tulajdonság  reakciónormájának és szelekciójának vizsgálata

 Esettanulmány: Eurytemora affinis invázió .

előadásanyag

Házi feladat: tanulmányozd át az esettanulmányról szóló előadást!

Órai munka:

0. Csoportban beszéljétek meg a cikkel kapcsolatos problémáitokat! Kérdésekkel tisztázzátok!

Válaszoljatok a következő kérdésekre:

1. Mi a vizsgált ökológiai jelenség?

2. Mi a vizsgált ökológiailag fontos tulajdonság?

3. Melyik eredmény igazolja, hogy a populációkban van öröklődő különbség az édesvízhez való alkalmazkodásban? Miért?

4. Utal-e valamilyen jel arra, hogy a sótűrésben és az édesvízhez való alkalmazkodásban csereviszony van a vizsgált populációkban?

 

 

A fenotípusos plaszticitás öröklődésének, szelekciójának vizsgálata 

Esettanulmány: Széncinegék (Parus major) alkalmazkodási korlátai a globális felmelegedéshez. Marcel Visser előadása alapján

 

előadásanyag

Házi feladat: előadásanyag feldolgozása, cikkek alapján

Órai munka:

0. Csoportban beszéljétek meg az előadással kapcsolatos problémáitokat! Kérdésekkel tisztázzátok!

Válaszoljatok a következő kérdésekre:

1. Mi lehet a hernyócsúcshoz történő alkalmazkodás korlátja?

2. Mivel jellemezhetjük egy reakciónorma öröklődését?

3. Milyen adatok szükségesek a fenológia örökölhetőségének a vizsgálatához?

4. Milyen következménye lehet az alkalmazkodás hiányának?

 

Génökológiai kérdésfelvetés és módszerek

A génökológia a helyi feltételekhez alkalmazkodott ökotípusokat vizsgálja. Fő kérdése, hogy egy faj  különböző élőhelyű populációinak egyedei közt tapasztalt morfológiai, élettani, életmenet különbségek milyen mértékben öröklődőek, összefüggésben vannak-e a helyi feltételekhez történő adaptációval. Részletesebben: Pásztor, Oborny 2007. Ökológia 201-204. oldal.